Totempalen en Muurschilderingen

23 mei 2019 - Green Point Campground - Long Beach Unit, Canada

Vandaag gaat het richting Tofino, eerst een stuk Noord en dan dwars het eiland over naar het Pacific Rim NP.

De eerste stop is het stadje Duncan. Hier staat door door de hele plaats verspreid een grote verzameling totempalen. Voor het gemak van de toerist is de route middels geschilderde voetstappen op het trottoir uitgezet, wel zo handig. Dat er op Vancouver Island ook veel Nederlandse toeristen komen wordt ons duidelijk gemaakt door de vriendelijke uitbaatster van een koffietentje die "dank je wel" zegt. De totempalen zijn boeiend om te zien, het moet toch heel wat werk in zitten om ze uit een cederboom te snijden/hakken.

We vullen hier voor de laatste keer deze vakantie onze voorraad levensmiddelen nog wat aan en rijden verder richting Chemainus. Hier zijn heel veel muurschilderingen te bewonderen, het waarom ontgaat me maar leuk is het wel. Maakt zo'n plaatsje wel meteen een stuk gezelliger en het levert natuurlijk door al die toeristen ook nog extra inkomsten op.

De oversteek naar de westkant van het eiland is een prachtige route, majestueuze bergen, prachtige meren en het vele groen wordt onderbroken door het geel van talloze uitbundig bloeiende bremstruiken. Haast moet je hier niet hebben, daar leent de weg zich niet voor. Zeker niet omdat er op een nauwe pas gewerkt wordt aan de weg en waar we dan ook 40 minuten moeten wachten voor we er door mogen. Uiteindelijk komen we toch op de camping aan midden in het regenwoud, helemaal volgeboekt maar gelukkig hebben we gisteravond nog een plaatsje kunnen reserveren voor 1 nacht, het weekend zat al helemaal vol.

Afstand afgelegd 295 km 23°C

Green Point Campground – Long Beach