Na zonneschijn komt regen

20 mei 2019 - Hope, Canada

Zo'n dag hoort er ook bij, het begin is uitstekend, het einde wat minder.

Korte boks weer vandaag! We rijden richting Kelowna en het is behoorlijk druk op de weg. Daardoor krijgt het uitzicht wat minder aandacht dan het verdient. In Kelowna mis ik de afslag naar het centrum waar Toiny een beschilderde totempaal wil bekijken, we besluiten gezien de drukte maar niet om om te keren en rijden rustig verder. Als je in Canada eenmaal  van de hoofdroute afgaat wordt het meteen een stuk rustiger. Zo ook hier. Dit gebied is vooral bekend vanwege de wijnbouw en fruitteelt, wat aan de vele borden en talloze (meestal gesloten) verkooppunten te zien is. We rijden vandaag door enkele prachtige valleien, zeer afwisselend, met vaak geweldige uitzichten. Dan weer breed, dan weer smal met hoge bergwanden. Regelmatig een verstild meer met een enkel bootje of wat vissers.

We gaan even van de weg af in een van de weinige plaatsen, Summerland om koffie te drinken. Vandaag is het Victoria Day, een nationale feestdag, iedereen heeft vrij en alles is dus gesloten. Behalve dan het lokale café waar het nog best druk is. We drinken op het terras een uitstekende koffie en laten ons maar weer eens verleiden door dit keer een homemade pecan-caramel koek. Er is hier in al die kleine plaatsjes altijd wel een huisvrouw te vinden die zich thuis wezenloos bakt om dan het resultaat in een plaatselijk café of benzinestation te verkopen. Kom daar bij ons maar eens om, de VWA staat binnen de kortste keren op de stoep om alles in beslag te nemen en een boete uit te delen.

De volgende stop is de Keremeos Gristmill, een historische watermolen (het zal toch niet waar zijn...). Een molen uit eind 19e eeuw met drie walsen, een graanreiniger, drie elevatoren en een buil (zeef), alles aangedreven via poelies en riemen en in een klein gebouwtje gepropt. Gedeeltelijk nog werkend, de rest wordt stap voor stap gerestaureerd door één (!!) vrijwilliger. Boeiend om te zien en te luisteren naar de verhalen van de enthousiaste molenaar (wiens voorouders uit Nederland kwamen om  in Nieuw Amsterdam te gaan wonen!). Er loopt nog een jong stel rond, zij vertelt terloops dat ze uit Tsjechië komt en dat haar broer in Eindhoven studeert! Small World.

We willen in Manning Provincial Park overnachten en eventueel daar nog een korte wandeling maken. Maar wat er al een tijdje aan dreigt te komen gebeurt ook, het begint te regenen en niet zo'n beetje ook. Het komt met bakken uit de lucht. Van wandelen komt zo dus niks, we rijden daarom door naar Hope en pakken daar een camping aan de oever van de Fraser River. We staan nu een paar kilometers verwijderd van de plek waar we de eerste nacht doorgebracht hebben. De lus is rond, morgen gaan we naar Vancouver om daar de veerboot naar Vancouver Island te nemen en rijden we naar Victoria.

Afstand afgelegd 320 km 23 - 14°C

Telte-Yet Camp Site – Hope