Victoria

22 mei 2019 - Victoria, Canada

Land of hope and gloria, Land of my Victoria zongen de Kinks ooit, maar ze zullen het wel niet over dit stadje gehad hebben 🤓

Op wat pubs en de vele mooi gevulde hanging baskets na heeft het stadje weinig Engels. Ikzelf vind het echt Amerikaans aandoen, brede rechte straten en veel rechte stenen gebouwen met platte daken van rond 1900. Als ze in Canada iets historisch noemen is het meestal niet ouder dan 100 tot 150 jaar, maar goed zo zijn wij in Europa ook ooit begonnen.

Chinatown stelt niet veel voor, 2 of 3 straten met voornamelijk eettentjes. Leuk is de baai, waar niet alleen veel kleurige watertaxi's varen maar er ook een druk verkeer is van landende en stijgende watervliegtuigjes. Heel bijzonder, dat zie je in Europa niet.

Het centrum is redelijk compact maar we lopen stiekum toch nog flink wat kilometers. We bewonderen in het parkje bij het BC museum nog een aantal originele totempalen. Deze werden ooit gesneden uit cederhout en daarna beschilderd door de First Nations people (indianen).

Fishermans Warf is natuurlijk een echte "tourist trap", maar we drinken er een prima biertje bij leuke muziek van een straat muzikant.

Vervoer van en naar de stad is goed geregeld, op een paar minuten lopen vanaf de camping is een bushalte waar iedere 12 minuten een bus richting centrum gaat. Een dagkaart kost $5 (€3,30) en op de terugweg roept de chauffeur ook nog wanneer we er uit moeten.

Een leuke dag, de hele tijd zonnig en warm, korte boksen weer!

Afstand gereden 0 km, 22°C

Fort Victoria RV Park – Victoria