Terug naar Vancouver

25 mei 2019 - West Vancouver, Canada

De laatste twee dagen zijn aangebroken, maandagmiddag vliegen we weer naar huis. Maar eerst nog van Vancouver Island af zien te komen! De meeste overtochten voor vandaag hadden toen ik gisteren keek al geen plaats meer voor een camper. Die moeten vanwege de hoogte op het vrachtwagendek. Ik heb de overtocht gereserveerd van15:15 zodat we om ongeveer 17:15 weer op het vasteland zullen zijn.

We rijden op tijd weg, dit vanwege forse werkzaamheden aan de enige weg die vanaf de Pacific Rim naar de oostkant voert. Op de heenweg hebben we drie kwartier stil gestaan, vandaag slechts 10 minuten! Het is bewolkt en even later begint het lichtjes te regenen. Toch stoppen we bij Cathedral Grove, een bos met heel veel oude Douglas sparren, de oudste ruim 800 jaar, de meeste zijn ongeveer 300 jaar!

Opnieuw een prachtige trail en het is zowaar even droog. Majestueus dit bos, meer kan je er niet van maken. De oudste boom heeft een omtrek van 9 meter en is 76 meter hoog. Je wil dit allemaal graag vastleggen, maar dat is toch wel verdomd lastig. Maar de foto's helpen straks wel bij het herinneren, daar zijn ze tenslotte ook voor bedoeld. Als er naast het pad een omgevallen boom op de grond ligt zie je pas goed hoe hoog deze bomen zijn.

Daarna rustig verder richting veerhaven bij Nanaimo. Het weer knapt alweer op, de overtocht is zeer kalm en we passeren nog een bijzonder fenomeen. Voor ons in de Straat van Georgia zien we een messcherpe scheiding tussen blauw water en grijs-gelig water! Tot hier komt de uitstroom van de Fraser River die vanaf de gletsjers sediment meevoert tot ver in deze zeestraat. We geloven bijna onze ogen niet, werkelijk wonderbaarlijk om te zien!

Eenmaal weer op het vasteland rijden we met behulp van de navigatie op de telefoon naar de camping, dwars door Vancouver waar het rond deze tijd ook op zaterdag behoorlijk druk is. Nog 2 nachtjes in de camper, dan is het alweer voorbij, zucht...

Afstand afgelegd 240 km, 14-20°C

Capilano River RV Park – West Vancouver