Sneeuw en ijs

13 mei 2019 - Jasper, Canada

Vroeg in het jaar op vakantie gaan heeft ook in Canada zo zijn voor- en nadelen (ook zonder Johan weten we dat). Lekker rustig overal, de toeristenstroom in nog niet echt op gang gekomen, maar in een gebied als de Rocky Mountains is de winter nog niet echt verleden tijd. Jasper en dus ook de campground ligt op zo'n 1000 meter en afgelopen nacht koelde het dan ook flink af richting het vriespunt. En hoewel vanochtend de zon weer volop scheen, kon de korte boks weer terug in de kast. Vandaag gaan we Maligne Canyon en Lake bezoeken, een rit van 50 km over een doodlopende weg, dus ook zo weer terug. Eerst even door Jasper gewandeld en op n terras koffie gedronken (en gebruik gemaakt van hun WiFi). Nietszeggend, keurig plaatsje met veel outdoor winkels.

Maligne Canyon is ruim 50 meter diep en tamelijk smal, op sommige plaatsen niet meer dan 3 meter. De trail langs de bovenrand is goed beveiligd, waardoor het ondanks de steile wanden prettig lopen is. Onze wandeling duurde ongeveer een uur. Overigens, net als in de USA is de infrastructuur prima in orde hier, goede parkeer voorzieningen en overal openbare toiletten.

Aan het einde van de weg ligt Maligne Lake, azuurblauw en omgeven door bergtoppen van zo'n 3000 meter. Alleen het azuurblauw was  welwit, het meer was nog stijf bevroren. We wilden een trail lopen van 3 km, maar na ruim 1 km zijn we omgekeerd, teveel sneeuw en ijs op het pad. Toch zeker de moeite waard, langs de weg ook hier veel waarschuwingen voor wild, nou mooi niet dus...

In Jasper bij de lokale brouwerij nog een prima stout genuttigd en gezellig zitten kletsen met een Engels koppel. Terug naar de camping voor nog een nachtje dry camping. De accu's van de camera kunnen we daar opladen in het sanitair blok, eerlijk volk allemaal op de natuurcampings!

Tijdens het eten kwamen nog enkele Elks (Wapiti herten) op slechts enkele meters van onze camper voorbij gewandeld, relaxed grazend. Toch nog wild gezien vandaag!

Afstand afgelegd 110 km, 25°C

Wapiti Campground – Jasper