Het Regenwoud

24 mei 2019 - Ucluelet, Canada

Gematigd regenwoud heet het gebied hier. Heel bijzonder voor ons, West Europeanen. En er dan ook nog midden in mogen kamperen. De eerste keer trouwens dat onze extra lange camper een probleempje opleverde: de plaats was welliswaar meer groot genoeg, het insteken was behoorlijk lastig door de smalle ingang en wat in de weg staande bomen. Maar we kwamen erin en we komen er deze ochtend ook weer uit.

Vanochtend eerst maar naar het plaatsje Tofino, rustig wat rondwandelen, bij de lokale bakkerij eindelijk weer eens een fatsoenlijk brood kopen en daar alweer een prima koffie op het (alweer) zonnige terras. We maken een praatje met de dominee(!) die wel benieuwd is waar we vandaan komen en ons van harte welkom heet in dit prachtige land. Misschien ziet hij verloren zielen in ons, maar daar hebben we het verder niet over gehad.

We bezoeken een uitkijkpunt waar ooit ten tijde van de Koreaanse oorlog een radar station stond, wandelen naar een strand (maar ja een strand is een strand) en lopen dan een magnifieke trail door het regenwoud. Wonderbaarlijk, wat een chaos daar. Overal omgevallen begroeide bomen, struiken, planten en mos, heel veel mos. Enorme cederbomen, waaronder een ruim 800 jaar oud exemplaar. Ondoordringbare, manshoge onderbegroeing, en woest krassende en roepende (voor ons onzichtbare) vogels. Alleen al deze wandeling is het bezoek aan dit eiland meer dan waard. Een geweldige ervaring!

In Ucluelet zetten we de camper op een mooie plek met uitzicht op het water en wandelen richting centrum om bij de bijna lege jachthaven neer te strijken op het helemaal lege terras.  De glazen lokaal bier zijn (in ieder geval in het begin) niet leeg. Wat later hebben we nog een leuk gesprek met vader en zoon, pa uit Toronto en zoon tegenwoordig uit Victoria. Een van de kennissen van Pa is nog ooit babysit geweest van de kleine Neill Young, zoiets schept natuurlijk meteen een band! "He's nog aging very graciously" waarop ik antwoord: "But he still rocks" en daarna gaan we als vrienden uit elkaar.

We kijken nog even naar een oud, opgeknapt scheepje, waar de eigenaar de voeten koelt in het water, het ene stickie na het andere rokend (legaal in Canada sinds najaar 2018!) en de rest van de wereld waarschijnlijk het beste wenst en wandelen terug richting campground.

Morgen weer naar het vasteland, de veerboot is geboekt, de camping in Vancouver vastgelegd, nog 2 dagen te gaan en dan is deze vakantie helaas al weer voorbij.

Afstand afgelegd 95 km, 22°C

Ucluelet Campground – Ucluelet

1. Eddy:
    25 mei 2019
    Heel mooie verhalen en belevingen, leuk om ze dagelijks te volgen.
  2. Eduard:
    25 mei 2019
    Interessante verhalen en mooie foto's! We hebben ervan genoten en we wensen jullie een behouden thuisreis. Groetjes, Eduard & Fien