Icefields Parkway

15 mei 2019 - Banff, Canada

De Icefields Parkway tussen Jasper en Banff is zo'n 230 km lang en geldt als de mooiste route van Canada. Aangezien we van Canada nog niet zo heel veel gezien hebben kan ik daar niks van zeggen maar mooi is ie zeker! Ontzettend mooi zelfs, ook met  zoals vandaag bewolkt weer. Indrukwekkende scherp afgekante bergen, vaak meer dan 3000 meter hoog boven de oneindige bossen geven je het idee dat je van de ene ansichtkaart in de andere rijd. Daar doet de zwaar bewolkte lucht weinig aan af.

De waarschuwingsborden staan er dan toch niet voor niks, we zien zowaar 3 fouragerende beren in de bosrand langs de weg! Eentje kunnen we zelfs fotograferen en filmen.

Vandaag weer diverse watervallen te zien, waarvan de Athabasca Falls de indrukwekkendste is. En altijd en overal zijn er van die halve zolen die denken dat de waterdruppels veel mooier op de foto komen als je voorbij het hek op de rand van de klif gaat staan. Bizar.

Halverwege bij  de Columbia Icefields slaat dan toch de regen toe. We zijn nog wel net op tijd voor een wandeling naar de voet van de Athabasca gletsjer, op dat moment wat lichte druppels meer nog niet. Wat een indrukwekkend en fantastisch landschap. We worden er stil van.

Op deze hoogte ligt nog veel sneeuw en de meeste zijwegen naar de wandelgebieden zijn dan ook gesloten. De azuurblauwe of opaalgroene meren zijn dan ook hier allemaal nog grotendeels bevroren, maar leveren toch fraaie plaatjes op.

Een half uurtje later is het gelukkig weer droog en bereiken we Lake Louise, het plaatsje dan waar we neerstrijken op de camping van Banff National Park.

Afstand afgelegd 230 km 12°C

Lake Louise Campground – Lake Louise