De beer is los

10 mei 2019 - Dutch Lake Resort & RV Park, Canada

Na een frisse nacht vanochtend in de zon ontbeten. Daarna weer op weg, richting Clearwater. Eerst even tanken bij een goedkope pomp (omgerekend €1 per liter), we blijven Nederlanders nietwaar. Canada langs de weg is toch anders dan dat van buurland USA. Minder metershoge reclameborden, geen No Cure No Pay van letselschade advocaten, minder fastfood ketens. Het huizenbeeld verschilt niet zoveel, vaak hout of nephout en ook regelmatig een junkyard naast het huis. Het verkeer is rustig, buiten de plaatsen zelfs erg rustig. We zien vandaag veel campers en caravans, waarschijnlijk vanwege vrijdag en de mooie vooruitzichten voor dit weekend. We stoppen voor een mok zelfgebrouwde koffie op een prachtig view point hoog boven Lake Kamloops en maken een praatje met een Australiër. Gisteravond vertelde de camping baas nog dat de Aussies op nummer 1 staan als het om toeristen in Brits Columbia gaat.

Brits Columbia is ondermeer bekend om haar vele watervallen, dus toeristen als we zijn besluiten we om er vandaag een paar te bekijken in Wells Gray Park. We moeten er wel 50 km extra voor rijden over een doodlopende weg (en dus ook weer terug). Het was uiteindelijk de moeite waard! Op al onze reizen door de USA hebben we heel wat bordjes gezien met "Beware, Bear Country", maar beren, ho maar! Vandaag kwam vlak voor ons een beer uit de bosjes om de weg over te steken, maar hij/zij verdween weer razendsnel. Een eindje verder zagen we een beerin en haar 2 jongen op een weiland rondscharrelen. Het zicht werd weliswaar beperkt door een houtwal langs de weg, maar we hebben onze eerste beren!!

De watervallen waren ... watervallen, de 2e viel 140 meter langs wanden van lava naar beneden waar nog een flink pak sneeuw lag. Toch wel bijzonder. Op weg naar de camping sukkelde er nog een coyote de weg over, toch nog vlug genoeg om buiten beeld van de camera te blijven.

Afstand afgelegd 320 km, 32°C

Dutch Lake Resort & RV Park – Clearwater